ركن المرأة شبـــــــاب على طــــــول ابتسامــــــــات جرائد وصحف

الأربعاء، يوليو 28

ميمى الشقيه


النملة ميمي مش بتسمع كلام الملكة ..

أمرتها الملكة أنها لا تتأخر بالرجوع إلى المملكة ...

لكن ميمي لم مش بتهتم بأوامر الملكة ..

في يوم حست الملكة أن الليلة حتقوم عاصفة شديده

علشان كده أمرت النمل بالعودة قبل الغروب ..

النملة ميمي لم تهتم

 أمرت الملكة الحرس بإغلاق باب المملكة عند غروب

الشمس .. والنملة ميمي اتاخرت كالعاده

وفى الاخر ميمي وصلت متأخرة .. رفض الحرس فتح

الباب ..

خافت ميمي ..اذاى حتقضي الليل كله بره المملكه ؟!

لصقت جسمها بالباب فأحست بحرارة الداخل .. بدأ

الريح يشتد والبرودة تزداد و الغيوم تتكاثف ..

رأت شعاع البرق وسمعت صوت الرعد ..

فكرت ميمي أنها ستموت من البرد و المطر سيحملها

بعيدا ..

فضلت ميمي تبكي ..

كل ده والملكة تراقب اللى يجري من مكان مرتفع من

غير مات تشوفها ميمي ..

بدأ المطر ينهمر .. تأكدت النملة ميمي أنها

ستموت ..

وبعدين أمرت الملكة الحرس بفتح الباب لميمي  ..

وحملها الهواء إلى الداخل بقوة ..

طمأنت الملكة ميمي .. شعرت ميمي بالدفء

والسكينة ..

تعلمت النملة ميمي عاقبة الشقاوة وعدم سماع اللى

الملكة بتقوله ..

النملة ميمي مبقتش شقية ذى الاول 

عارفين ليه 
 
لأنها نملة ذكية تتعلم من أخطائها فلا تكررها

ومن يومها اتعلمت ميمي الدرس كويس




توته .. توته .. خلصت الحدوته .. حلوه ولا منتوته

باااااااااااااى

تصبحووووووووووا على خيرررررررررر

24 التعليقات:

BNT ELISLAM يقول...

اجمل حاجه اننا نغلط ونتعلم ومش الغلط اننا غلطنا
الغلط اننا نستمر فى الخطاء ومش نتعلم منه




حدوته انهارده فى الجون والله
تسلمى ياقمرى

Tarkieb يقول...

حلوة الحدوتة بس هو في نملة بتفرق معاها باب ولا شباك دول بيخشو من تحت عقب الباب .... بصراحة يابخت العيال بيسمعو الحدوتة ويتبسطو ويزقططو وياخدو العبر ويتعلمو منها كمان ولما يكبرو يعرفو ان الحقيقة غير كدة هههههههههه...احسنت مستاني الحدوووووتة الجديدة على نار

محمود(باحث عن حب) يقول...

انا بقه حمار كبير
عمرى
ما
اتعلمت
من
اخطائى
والنمله احسن منى

mrmr يقول...

بنت الاسلام
كلامك انتى اللى فى الجوووووووون
ربنا يكرمك ويفرح قلبك

mrmr يقول...

تراكيبوووووووووا
هو فى الحقيقه النمله مش بتفرق معاها باب ولا شباب
لكن حدوتى فارقه معاها علشان نعلم الصغار ونفكر الكبااااار

منورنى ديما يا كراكيبوووووووا
هههههههه

ربنا يسعدك

mrmr يقول...

حوده
ليه يا خويا بس بتقول كده
انت بس بتحب التواضع قوووووووووى
اكيد فى جانب جميل فيك
وبتتعلم بس مش من كل الدورس اللى بتمر بيك فى حاجات بتبقى فيها صلب الرقبه وده طبع الصعايده خلى بالك
ربنا يهدينا جميعا ويجمل ايامنا بخير

ربنا يسعدك يا حوده

Ramy يقول...

مرمر فضيلة

ازيك

على رأى المثل عندنا فى الصعيد

اللى ميسمعش كلام كبايرة

صح يا كبيرة (:

تصبحى على خير (:

mrmr يقول...

رامى

ههههههههه
المثل مش صح
المثل بيقول ( اللى ما يسمعش كلام كبيره يا تعاتيره )
ومتقوليش يعنى ايه تعاتيره

حمد الله بالسلامه يا اللى جاى من الصعيد

ربنا يبارك حياتك

العيسوى الصغير يقول...

حلوة

mrmr يقول...

العسيوى الصغير

ربنا يحلى دنيتك

شكرا للزياره

ربنا يسعد اوقاتك

سلسبيل يقول...

قصة جميلة كالعادة
حبيبتى تسلم ايدك
واعزرن عن التأخير

mrmr يقول...

سلسبيل

ابدا يا روحى ولا يهمك
الناس ظروف يا قمر
نورتينى

ربنا يسعدك

اقصوصه يقول...

حلوه جدا قصة النمله ميمي

عجبتني وايد

اسلوبك جميل في السرد

تنفعين لقصص الاطفال :)

mrmr يقول...

قصقوصه
اهلا بيك يا قمر
تسلم خطوتك
نورتينى
ربنا يكرمك ويسعد اوقاتك

Dr/ walaa salah يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرمر مدونتك عسوله اوي ما شاء الله وحواديتها جميله واسلوبها سهل

انتظر جديدك يا قمر

mrmr يقول...

Dr/ walaa salah
اهلا بيكى يا قمر
شئ يسعدنى اعجابك بالمدونه
وشكرا لتواجدك
واليكى بمشيئه الرب الجديد قريبا
نورتينى

أتنين حبيبين يقول...

طول عمرك مبدعه

المهم نتعلم من القصه
ومش عيب اانا نغلط
العيب اننا نستمر بالغلط

دمتى بكل الخير

mrmr يقول...

توتا الغاليه
شكرا يا عمرى ويارب نتعلم الدرس

ربنا يفرح قلبك

أحمد الصعيدي يقول...

السلام عليكم


كل سنة وانتي طيبة يا صعيدية

mrmr يقول...

احمد يا صعيدى
اهلا بيك
وانت بالف صحه وسعاده
تورتنى

طلباوي يقول...

قصة جميلة صراحة

وان شاء الله يدوم التواصل والمتابعة

تحياتي

mrmr يقول...

طلباوى
شكرا لزيارتك
وكل سنه وانت طيب
رمضان كريم

فتافيت يقول...

حلوة أوي قصة ميمي الشقية
بس يارب تتعلم وماترجعش تغلط تاني.. زي ما كل الناس بقت بتعمل كده دلوقتي :((.. حواديتك لذيذة اوي وتنفعي قاصة للاطفال مميزة.. ده لو ماكنتيش فعلا كاتبة للاطفال

بجد زيارتي لحوديتك اسعدتني جدا.. وهاضها عندي في الريدير عشان اقرا كل حدوته :)

mrmr يقول...

فتافيت

نورتينى يا قمر

كل سنه وانت بالف صحه وخير

دعــــــوة للضحك من القلب

دعوة للضحك من القلب
اضف هذا الكود الى مدونتك ليظهر عندك رابط مدونة أبتسامات بهذا الشكل